Het is een spannende tijd voor de wijnindustrie - het lijkt erop dat de planeet zich weer heeft gestabiliseerd na de Covid-19 pandemie, maar zoals gewoonlijk liggen er nog veel meer veranderingen in het verschiet. In 2022 zagen we dat duurzaamheid en respect voor het milieu een steeds belangrijkere wijntrend werden - de verwachting is dat dit zich in 2024 zal voortzetten. De krachten van klimaatverandering, digitalisering en globalisering drukken allemaal hun stempel op deze eeuwenoude industrie, die steeds meer wordt aangedreven door e-commerce. Voeg dit bij de massa's pioniers die traditionele wijnstijlen doen vervagen, en 2024 wordt een fascinerend jaar voor wijn.
In dit artikel praten wij u bij over alle belangrijke verwachte wijntrends van 2024. Wij bespreken hoe mousserende wijn het bier zal vervangen als favoriete drank van Amerika, en hoe de regio Franciacorta met de dag prominenter en populairder wordt. We gaan ook in op de aanhoudende groei van e-commerce in de sector en wat het begrip terroir betekent in 2024.
Bruisende wijn blijft knallen
Bruisende wijn is altijd al een vrij populaire drank geweest in de Verenigde Staten, maar de laatste jaren hebben we de verkoop enorm zien stijgen. Verwacht wordt dat mousserende wijn in 2024 het bier zal inhalen als meest geconsumeerde drank in de VS. Deze verrassende trend gaat hand in hand met de stijgende populariteit van cocktails op basis van wijn, zoals spritzers, of bruisende wijn in een blikje.
Champagne
We zien meer opkomende bruisende wijntrends in de specifieke regio Champagne. "Grower" Champagne is de laatste jaren in een stroomversnelling geraakt en is iets waar u in 2024 zeker op moet letten.
Grower Champagne verwijst naar wijn die door dezelfde mensen is verbouwd, geoogst en gebotteld. Kijk voor een bijzonder fantastisch voorbeeld eens naar Champagne Agrapart & Fils, die wijnen van hoge kwaliteit met een kleine oogst maken. Een andere term die u in 2024 wellicht zult tegenkomen is "neo-négociant". Een négociant is in wezen een wijnproducent die geen druiven verbouwt, maar ze betrekt van verschillende deskundige telers, vaak families die al generaties lang wijngaarden onderhouden. Een neo-négociant is echter een meester in beide - een teler die négociant is geworden en die kan kiezen uit een brede selectie van terroirs. Verwacht komend jaar het label "RM" voor "Récoltant Manipulant" op nog meer flessen te zien, aangezien de trend blijft groeien.
Franciacorta
Terwijl bekende regio's als Champagne, Cava en Prosecco blijven floreren, mag niet worden vergeten dat mousserende wijn vaak wordt gekocht voor zijn nieuwigheid. In 2024 kunt u verwachten dat Franciacorta een wijntrend op zich wordt. Relatief onaangetast door de mainstream, brengt de naam nog steeds een gevoel van intrige en mystiek met zich mee dat nieuwsgierige wijndrinkers onweerstaanbaar vinden.
Dit gaat gepaard met het feit dat Franciacorta een plek is voor serieuze, kurkdroge wijnen, gemaakt met minimale inmenging. Als de regio nieuw voor u is, of als u gewoon eens kennis wilt maken met Franciacorta wijnen van hoge kwaliteit, onze proefkoffer is een uitstekende manier om te beginnen.
Om de DOCG-status te verkrijgen, moeten deze mousserende wijnen worden gemaakt volgens de traditionele methode, met de tweede fermentatiefase in de fles, op de gist. Ze moeten ook minstens 18 maanden rijpen. 2021 was een goed wijnjaar voor Italië, dus de Franciacorta's die in 2024 het levenslicht zien, zullen ongetwijfeld fantastisch zijn. Als u meer wilt weten over het intrigerende terroir van Franciacorta, bekijk dan ons artikel over dit onderwerp, waarin we alles uitleggen wat u moet weten.
Stijl-vermenging
Wanneer we het over wijn in het algemeen hebben, kunnen we het over van alles hebben, van een mousserende witte wijn met een alcoholpercentage van 5% tot een amberkleurige rode wijn met een hoog alcoholpercentage. Er zijn talloze stijlen te ontdekken, maar naarmate de tijd vordert, begint de wereld van de wijn meer op een spectrum te lijken dan op een reeks duidelijk afgebakende categorieën. Wij verwachten dat deze trend zich het komende jaar zal voortzetten.
Dezer dagen worden meer wijnen van verschillende stijlen geproduceerd op meer verschillende locaties dan ooit tevoren. De hele scene wordt met de dag meer multidimensionaal, vol nuance en soms ronduit verwarrend.
Een nuttige manier om dit te illustreren is door door een microscoop te kijken naar een specifiek deel van de wijnwereld - zoals we hebben gedaan met Chardonnays uit de Nieuwe Wereld (Lees hier meer). Traditioneel kunnen stille Chardonnay-wijnen worden onderverdeeld in twee types - oaked, die doorgaans rond en boterachtig zijn, en unoaked, die eleganter en zuurder zijn. Wat we echter in het artikel zien, is dat baanbrekende wijnhuizen stijlmengsels maken. Sommige zijn hybride Nieuwe Wereld Chardonnay's met het beste van beide, of ongelooflijk volle Chardonnay's die u kunt combineren met vlees. Een geweldige manier om deze mix van stijlen zelf te ontdekken is via onze "Around the World" proefkast. Het is een zorgvuldig gecultiveerde selectie van Chardonnay, met het beste van de Nieuwe en de Oude Wereld.
Voor een gedurfde heruitvoering van deze druif moet u ook de El Enemigo Chardonnay, die al lange tijd een bestseller is.
U moet ook letten op een populariteitspiek van "off-red" wijnen, die de smaken van rood combineren met de lichte body van wit, en een kleur die ook niet helemaal rosé is. Hiervoor worden klassieke lichtrode wijndruiven gebruikt, zoals Pinot Noir, Gamay of Dolcetto.
Zoals we al zeiden, duiken er overal ter wereld voortdurend verschillende wijnstijlen op. Kijk volgend jaar uit naar witte wijn uit Rioja, en rode wijn uit de Champagne of Engeland. Kortom, als het experimenteel of moeilijk te categoriseren is, kijk dan uit naar een piek in populariteit in 2024.
Klimaatverandering & Terroir
Een ander ding dat we in 2024 wellicht zullen gaan zien, is de uitdaging die klimaatverandering vormt voor het concept terroir. Het weer verandert, en dat betekent dat het terroir ook kan veranderen. Het schommelende weer heeft nu al invloed op ons dagelijks leven, en het duurt misschien niet lang meer voor het invloed heeft op de wijnen die we kiezen. Ook dit is een vraag die de verscheidenheid aan verbazingwekkende Chardonnay uit de Nieuwe Wereld oproept. Bourgondië zal altijd een sterk gevoel van plaats hebben en wordt nu nog steeds beschouwd als de beste plaats om Pinot Noir en Chardonnay te verbouwen - maar dat zal misschien niet altijd zo blijven. Verwacht in 2024 meer gesprekken over dit onderwerp, vooral in combinatie met de trends van duurzaamheid en biologische wijnproductie.
Groei in e-commerce
Zoals het geval is met vrijwel alle consumentenproducten (met uitzondering van uw wekelijkse groenten en fruit), wordt het kopen van wijn steeds meer een online activiteit. Deze trend begon bij wijn al lang geleden, maar de Covid-19 pandemie versnelde de overgang van de wijnindustrie naar e-commerce. De trend groeit nog steeds. Wij verwachten dat de wijnindustrie in 2024 grotere sprongen zal maken in de richting van een e-commerce-industrie.
Voor veel kleinere wijnhuizen en wijnhandelaren met een online verkooppunt is dit goed nieuws. Door de toenemende bekendheid van e-commerce in de wijnindustrie kunnen bescheiden bedrijven (zoals wij bij 8wines!) om zichzelf te promoten op het web. Met de juiste hulpmiddelen kunnen zij een veel breder, voorheen onaangeboord publiek bereiken. Het is ook goed nieuws voor de consument, omdat hij niet alleen hoeft te vertrouwen op wat de plaatselijke slijter in de schappen heeft staan. Wijn uit alle hoeken van de wereld wordt toegankelijker.
Dit fenomeen is deels te wijten aan de Covid-19 lockdowns, maar de pandemie is niet de enige reden. De waarheid is dat de wijnindustrie, doordat onze wereld steeds meer geglobaliseerd en bepaald wordt door handel en technologische vooruitgang, sowieso deze kant op ging. De Covid-19 pandemie heeft de zaken gewoon wat versneld - en we verwachten dat die trend zich in 2024 zal voortzetten.
Het natuurlijk houden
Statistieken van het trendvoorspellende platform Exploding Topics tonen aan dat het aantal zoekopdrachten naar "natuurlijke wijn" in de afgelopen vijf jaar met 150% is toegenomen. Uit een recent onderzoek van International Wines and Spirits Record bleek ook dat 50% van de wijndrinkers in de VS positief werd beïnvloed door branding die betrekking heeft op duurzaamheid en biologische landbouwmethoden. Deze twee trends hebben beide te maken met gepercipieerde gezondheid en consumenten die meer betrokken zijn bij wat ze kopen - maar ze zijn niet hetzelfde. Om te begrijpen waar u op moet letten, is het belangrijk een grens te trekken tussen de termen "natuurlijk" en "duurzaam" of "biologisch".
Natuurlijke wijn
Wanneer we het over natuurlijke wijnen hebben, kan dat naar een vrij breed gebied verwijzen. Het kan gaan om wijnen die zijn gemaakt met traditionele methoden en zonder gebruik van pesticiden, wat ook een belangrijk onderdeel is van biologisch zijn. Er is echter een grotere kans dat de uitdrukking "natuurlijke wijn" verwijst naar mousserende wijnen zonder toegevoegde suiker. Dit is een opkomende stijl waar u in 2024 veel meer over zult horen!
Typisch voegen wijnmakers na de gisting een dosis suiker toe aan hun bruisende wijnen, waardoor ze Brut, Extra-Brut, Dry of Extra Dry worden. Pétillant-Naturel, of mousserende natuurwijnen, zijn wijnen zonder toegevoegde suikers. Ze zijn een heel ander beestje, en de moeite waard om het komende jaar in de gaten te houden. Ze zijn typisch zuur, verfrissend en erg lekker! De kleine wijnhuizen die deze wijnen maken, banen een weg op de markt.
Duurzame wijnbouw
Als we het over duurzame wijnbereiding hebben, gaat het meestal over het hele proces en niet alleen over de toevoegingen aan het eind. In de hele wijnwereld is een gezamenlijke inspanning geleverd om over te schakelen op biodiversiteit en biologische landbouw. Dit betekent geen pesticiden, herbiciden of synthetische meststoffen, en een algehele inspanning om een verscheidenheid aan plantaardig leven in de wijngaard te bevorderen. Kortom: druiven telen op een manier die in harmonie is met de natuur. Het is een aanpak die een groot aantal wijnproducenten heeft omarmd.
Deze overgang is deels het gevolg van het feit dat klimaatverandering een groot probleem is, en deels omdat wijnboeren veel respect hebben voor hun land. Maar het is ook wat de consument nu wil. In 2024 kunt u verwachten dat de wijnhuizen die de overstap nog niet hebben gemaakt, deze wel zullen maken en dat de verkoop van wijnen met een veganistisch of biologisch etiket zal toenemen.
Tot slot zijn "minimale interventie" en "bruisende wijn" allebei mooie termen om dit jaar op te letten. Als er één ding valt op te maken uit al deze naderende trends, dan is het wel dat wijnproducenten en wijndrinkers allebei begrijpen hoe belangrijk het land is. Met de trends naar natuurlijke wijn en biologische labels tonen consumenten ook een toegenomen bewustzijn van de effecten van pesticiden en zwaar bewerkte producten. Serieuze, terroir-gedreven wijnen zoals Franciacorta zijn in opkomst, maar ook wijnen die de ruimte tussen stijlen doen vervagen. Het wordt een intrigerend jaar, en wij hopen dat dit artikel enkele van de grootste wijntrends voor 2024 heeft geschetst.
Ok!